2007-11-16

FGPB brygger djävulsöl.

I går bryggdes det en Duvelklon på Fat Guinea Pig Brewery. Allt löpte efter planerna och alla nyckelvärden nåddes. -Men det är märkligt att utbytet aldrig kommer över 65% säger truckförare Oskar som nu har fått ta över bryggansvaret på bryggeriet sedan bryggmästarn avgått. Ölets namn Duell har bryggeriets lärling Felix kommit på.

Ett grundligt förarbete är nyckeln till en lyckad bryggd

Visste du att Duvel var en mörk öl fram till på 70-talet då man ändrade på receptet för att kunna möta den allt hårdare konkurrensen från den ljusa pilsnern? Eller att jästen ursprungligen härstammar från en flaska McEwan's Scotch Ale?

Receptet i korthet

Pilsnermalt  5kg
Socker 1kg
Vetemjöl 0,2kg

38gr Hellertauer 60min
20gr Saaz 30min

OG 1069
BU 30

5 kommentarer:

Kalle sa...

Hmmm, Belgian Ale boken borde jag få tillbaka snart :) ser fram emot att få provsmaka

Putte sa...

Va! ingen Styrian Golding? Alla belgobryggares favvo humle, vad ska det bli av detta?

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Helt rätt Putte! Styrian Golding borde det vart men, men vad gör man när humlefrysen snart är tom förutom på några halvkilospåsar med amerikanska humlesorter som jag köpte på mig i tron om att jag bara skulle brygga super-ipor i resten av mitt liv.

Kalle sa...

HAHAH,
Styrian goldin har man alltid ett lager av glöm nu inte det...

Men i en djävulsöl är det ju saaz som gäller det vet ju alla..........

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Man använder båda sorterna i Duvell