2008-06-02

Saison mums...

Gästarbetare från staterna

I söndags bryggde FGPB sin första saison. -Vi känner redan på oss att den kommer att göra Niklas S. grön av avund säger den som vanligt självsäker bryggmästare Oskar Andersson. Humlingen blev lite improviserad eftersom att det behövdes en utrensning i humleförådet inför sommarstängningen av bryggeriet. Lite kryddor blev det också i glädjen över att få brygga en så fantastisk öltyp som Saison avslutar en lycklig och törstig bryggare. Jästen är uppodlad från en flaska Le Merle som för övrigt är en mycket trevlig öl.

Receptet i korthet:

Pilsnermalt   4,9kg
Aromatic       0,1kg
Bisquit 0,1kg
Socker   1kg

Humle:

Nelson Sauvin 60min 5gr
Saaz 40min 27gr
Tettnang 40min 8gr
EKG 30min 21g

Kryddor:

Koriander 
Enbär

OG 1075
IBU 25



4 kommentarer:

Putte sa...

Aromaticmalt i en Saison? o vad hände med vetemalten? Tvivlar på att en så framgångsrik belgobryggare som dr. Stonelock kommer att imponeras. Är dock nyfiken på hur enbär funkar i en saison. Vi kanske kan byta, jag tror jag har 3st olika saison i källare.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

vetemalten var tyvärr slut efter witbryggningarna :(
Aromaticen är där för att ge lite mer maltighet och färg. Tror att det kommer att fungera superbra. Man kan ju inte vara helt säker på att ett folk där hälften pratar franska kan sina saker ;)

Putte sa...

Det är nog bara en tidsfråga innan vi får se både grodlår, sniglar eller Gauloise i deras farmhouse ales! Då verkar aromatic malt och enbär mkt trevligare.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Låter nästan som ett öl från Peter H ;-)