2007-12-11

Första gamla batchen!?

The kocks har nu gjort sin första batch sedan vi fick hjälp att styra upp vår verksamhet.
För att det inte skulle kännas för stor gjorde vi en gamla ale, dvs, en OLD ALE. Receptet som användes bygger på en av bryggmästarnas favoritöl, Gales Old Prize Ale.
Efter en nogrann koll och slagande i olika böcker och med ett nytt databaserat program skapades följande recept.

Till 20 liter
OG:1091 BU:43 kok: 120 min

malt
8 Kg Pale ale malt
0,8 kg ljus karamell
0,25 kg Svart malt.

Jäst: Ringwald

Bryggmästare K. Andersson, säger sig vara väldigt nöjd med de nya rutinerna och hoppas att detta ska bli en kanonöl. Vi kommer att tillsätta Ek, till sekundären och låta den stå i flera veckor innan den tappas om till flaskor.



humle
70 gr EKG i 60 min
25 gr EKG i 25 min
20 gr EKG i 04 min

5 kommentarer:

Putte sa...

Ser intressant ut, jag ser fram mot ett smakprov!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Spar en slatt ringwood jäst till mig är du bussig :)

Kalle sa...

Kommer en skätt på lördag!!!

Per-Erik sa...

Jag kom på en kul grej.
Om jag gör samma öl med samma recept och samma jäststam så skulle det vara intressant.

Det hade varit coolt att jämföra öl som har jästs med samma råvaror men bryggda med olika bryggverk och jästa vid olika förutsättningar.

Anonym sa...

Tänkt till höstölsträffen? http://www.shbf.se/Evenemang/h08s.php