2007-09-10

The Kocks Brygger Barley

Minibryggeriet "The Kocks" brygger Barley!!

I går startade en ny produktion i bryggeriet, premiär för att brygga barley. Inspiration till gårdagens brygd är Sierras Big foot.

Receptet ser på ett ungefär ut så här

Malt
Pilsnermalt 8 Kg
Ljus karamell 400 gr
maltextrakt 1 Kg

Humle
Tomahawk/columbus som bittergiva
Amarillo som smakgiva
Amarillo som doftgiva

Jäst
1028 London Ale jäst

OG BU
1100 95

















Inspiration till receptet Hämtades från diverse Böcker och lite öl till hands...



Inmäskning på 8,4 Kg är näst intill max vad mitt lakkärl klarar av att hantera. Inmäskning görs vid 65,5 grader och i 90 min. Fikarast!!!!!!



Lakning direkt ner i Kokkärlet. Lakningen gick lite trögare än vad jag är van vid, trots att jag i vanliga fall ofta använder ungefär samma maltmängd. Og värdet visade stanna på låga 1090, 10 enheter lägre än vad jag hade tänkt mig. FAN, dax att räkna ut hur mycket malt extrakt som kommer att behövas för att komma upp i 1100, som jag har planerat. ujujuj, nästan ett kilo.



Vörten på gång att börja koka. Dax att skumma av och mäta upp de olika humlegivorna.
Bittergivan kokar i 60 min (31 gram, Columbus/tomahawk), smakgivan i 15 min (27 gram, Amarillo) Doftgivan i 1 min (40 gram, Amarillo)

Planen är att torrhumla denna brygd med Amarillo eller någo annan rolig amerikansk humlesort.

Efter nerkylning och omtappning till jäshinken tillsatte jag ca 900 cl uppodlad 1028 jäst.


Efter ca: 5-6 timmar hade jästen satt igång och nu bubblar det hemtamt i brygghyllan, Det var fan på tiden...


I går gjordes första gravity kontrollen. Barley har nu jäst ner från 1100 till 1030. Förhoppningsvis kan det jäsa ner ytterligare några pinnar så att FG slutar på ca 22-23, vilket motsvarar det värde jag eftersträvar.

2 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Westmalle vafan är det här?!?

Kalle sa...

Vafan!

Bärs som bärs, smakar ju lika stoppa mackan i starköl!!!