2008-08-28

Nytt bryggverk på NHB!

Nordens största lyftkran fraktas till Nyköping med världens största transportplan för att lyfta in ett nytt bryggverk på Norra Hålets Bryggeri
"Nordens största fackverkskran Terex Demag CC/PC 6800 anländer till Skavsta flygplats i morgon fredag kl 14 med Antonov 124, ett av världens största fraktflygplan. Planet kan frakta max 120 ton.
Till Nyköping transporterar planet kranens motor och överdel vägande 60 ton, dess övriga delar har i förväg transporterats per landsväg. Kranen väger totalt 1 200 ton och har en lyftkapacitet på 1 250 ton.
Kranen flygs från Terex Demags fabrik i Tyskland (Zweibrücken) och den ska nästa måndag lyfta ett bryggverk på plats i Nyköping.
Denna händelse är unik på två sätt, dels är det första gången som Havator Groups Terex Demag CC/PC 6800 ska göra lyft i Norden och dels att det är första gången i år som Antonov 124 landar i Skavsta.
”Genom denna specialtransport vill Havator Group försäkra sig om att, ett så här krävande projekt är i fas med tidsplanen.Vi utför transporten såhär hellre än på landsväg för att säkra tidtabellen under rådande semesterruschen på vägarna i mellersta Europa”, framhåller Havators projektansvarige, Lars-Olof Carlsson."

-Det här kommer att bli ett riktigt lyft för vårt bryggeri säger bryggeriägare Carl Fjord medan den ekonomiansvarige muttrar något om att det hade räckt med något mindre och lättare.
-Den nya utrustningen gör att vi blir ett modernt bryggeri som äntligen har gått in i det tredje årtusendet och kan börja konkurera med de bästa på allvar säger framtidsansvarige Future Fjord.

19 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Ojoj ännu en bryggare som drabbats av storhetsvansinne. Först Per-Erik och hans robotstyrda plasmaskärare och nu detta! ;-)

Är det möjligen så att det är en Braumeister på väg hem till dig?!?

the original Jonas sa...

Japp, bytte in den gamla tyska elgrytan mot ett Spiedelmeister Brauerispeziale. (Låter nästan som något producerat i tredje riket)NilsJohankastrullen och bagerihinkarna måste jag förståss behålla till hembryggningskurserna.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Grattis och välkommen i klubben. Vilken storlek är det på, 20 eller 50 liter?

the original Jonas sa...

20-liters fick räcka, har problem att hinna dricka upp det jag brygger, så egentligen räcker 10-litersbatcher men har jag fattat rätt finns en nedre gräns på 13 liter i Spiedelbrauern.

Kalle sa...

Men vafasiken.... Nu ligger man ju tjockt efter, dax att kontrollera hur mycket stålar som bryggfonden är uppe i.

the original Jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
the original Jonas sa...

Kalle! Har inte du också en elgryta att byta in? Jag var aldrig nöjd med elgrytans funktion så Svante bytte in den till fullt pris. Räkna av det så kan du säkert övertyga dig själv om att du absolut på något sätt tjänar på att investera i en Brauspiel. Förresten kostar den väl inte mer än vad ett par av de öl du brukar beställa in på Akkurat kostar. :-)

Per-Erik sa...

Jag har inte en chans att komma ikapp i denna tävlingen i prylbögeri!

Nej tackar vet jag:
läckande slangar
Trasiga elelment
Dåliga hemmarullade kylare
Maltkvarnsmotorer som måste passas eftersom dom brinner upp om det är sten i malten.
Stampat jordgolv och låg takhöjd.

Det är ur dessa bryggerier dom stora innovationerna föds och dom revolutionernade upptäckterna görs.

Avis? Neeeeeej inte alls!

the original Jonas sa...

Nu har det gamla bryggverket gått vidare till en osttillverkare från Arboga.Det kanske är nästa bransch att ta upp? Bra sticka ut och tjuvmjölka kossorna i hagen här bredvid och sätta igång, :-)

Kalle sa...

Tyvärr är ju min elgryta modifierad till nästintill oigenkännande, så Svante skulle nog skratta gott om jag försökte..

Jag har ju inte varit på akkurat på snart ett år, så då borde det finnas pengar, mao.

Ost är roligt!
Jag har köpte en bok och lite grejor från USA och faktiskt lyckats med att göra en riktigt god mögelost, so far!

Per-Erik sa...

Och varför har du inte delat med dig av dina osteskapader på denna blogg?

Skulle vilja säga att det är ytterst relevant information för denna blogg!

Det betar ett gäng riktigt toviga highland cattle mellan universitetet och lappis.
Här ska det tjuvmjölkas, att det dessutom är kungens djur gör bara det hela ännu mer lovvärt för en gammal republikan!

Jag kan tyvärr inte mjölka för hand så jag måste ju först tillverka en maskin!
Terränggående måste den också vara.

Anonym sa...

HYBRIS!!!!!!!!!

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Hybris?!? You bet, and we love it :D

Kalle sa...

Jag lovar att göra ett blogginlägg vid nästa tillfälle som jag gör ost.

the original Jonas sa...

Såg att Brouwland sålde osttillverkningsprylar, men det var fanken inte billigt: Startkittet kostade 600 pix och innehöll inte mycket.

Kalle sa...

Jag har faktiskt i sann hembryggaranda byggt mina egna grejer för osttillverkningen.

Sist så använde jag mögel från en gorgonsola och creme fraisch samt gräddfil istället för den bakteriekultur som du ska använda enligt boken.

Per-Erik sa...

Så avancerade ostar har jag aldrig gjort. Det finns alltid mer att lära!
Jag har bara gjort mozarellaliknande kloner än så länge. Tror inte någon ost har varat längre än en vecka.

Inte blev dom likadana någon gång, så reproducerbarheten är ganska dålig.

I stället för löpe använde jag citron/lime eller vinäger eller vad jag hittade för tillfället med lågt pH.

Vasslen fungerar utmärkt som degspad för den som inte visste det.

Anonym sa...

lart mycket

Anonym sa...

Nude beach [url=http://nakedcelebrity.blogbugs.org] nude sex scene[/url] celebrities naked