2008-08-27

En dag i våras ringde Dr Jähnkenstein!

Jag behöver ett öl som passar till fläskkotletter! vrålade han. Det är det enda jag äter på sommaren, grillade fläskkotletter alltså, tillade han med ännu högre röst. Eftersom jag vet att den gode doktorn dricker vad som helst men kanske mest internationell lager föreslog jag en tjeckinspirerad pilsner, den är perfekt till grillade fläskkotletter sa jag.
Klockan tio den 1:a maj dundrade dr Jähnkenstein in på Hasselbackens gårdsplan körandes en liten fransk cabriolet. När jag försiktigt undrade om den inte var lite för feminin, mumlade han något om att det var hustruns bil och för övrigt en jävla skitbil med dålig kvalitet. Efter en längre utläggning om franska bilars opålitlighet och fransmännen som alltid försöker lura honom på semestern gick vi upp till Norra Hålets Bryggeri för att sätta igång bryggningen.

Efter en dag när jag fick bryggningens alla kemiska processer förklarade för mig i minsta detalj hade vi en sötvört som såg ut att kunna bli ett riktigt bra öl och mycket riktigt kunde vi tappa upp ölet dagarna innan midsommar.
Dr Jähnkensteins Fläskkotlettsöl, eller på tjeckiska DrJähnkenstein Golonka Pilsner, blev en jättesuccé. När han ringde mig nästa gång fick jag höra: -Till och med han med Trosapunschen du vet, fick erkänna att det var ett jäkla bra öl, vrålade han med att diaboliskt skratt. Det där var så bra så jag tycker att vi brygger ett julöl tillsammans, den ska heta Hjullager!

11 kommentarer:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Hjullager är ett strålande hembryggarnamn på ett öl :D

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Efter som du är en fantastiskt duktig lagerbryggare med flera medaljer att backa upp det med, så skulle det vara roligt att veta mer om hur det går till att brygga en lager i detalj.

the original Jonas sa...

Jag håller bryggkurs i Nyköping 20/9, det är bara att anmäla sig! :-)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

hehe det stadiet har jag faktiskt redan passerat ;)

the original Jonas sa...

Hmmm....är det säkert?? Hur var det nu igen, 23:e plats eller...:-)

the original Jonas sa...

Annars är det kanske så att det handlar om erfarenhet, räknade efter att jag på 4 - 5 år bryggde nästan 25 000 liter lageröl!!!!!
Fast det viktigaste tror jag är att hålla tempen nere, försöka jäsa på max 8 grader men gärna lägre. Kör du på 12 grader tycker jag inte att man får den rena smaken en bra lager ska ha. Åsså koka i 120 minuter så man slipper DMS.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Wow det är nästan 14 liter om dagen. Du har då inte legat på latsidan de senaste åren. Kan vi gissa att 24000l är industriöl ;)

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

...23 plats, efter vatten. Jo det var ett stort nederlag. Men om man inte är först så är det bättre att vara ett missförstått geni än att ligga och skvalpa i mitten med medelmåttorna. Fast där har man ju förstås hamnat också :D

the original Jonas sa...

Industriöl?? Nej för fanken. Bergshammars Ångbryggerisällskap hade ett kok/mäskkärl på 900 liter och tre lagertankar med kyla på 600
liter styck. Det hela drevs med försvarets lågtrycksångpanna som eldades med ved. Vi bryggde ungefär tio ggr/år men vi var faktiskt tio medlemmar som delade på ölet. Men mycket öl blev det och många kompisar fick man....
En av medlemmarna var förresten Mathias i Lyxfällan på TV3, men där gick det inte åt så mycket öl, då hans klienter var Mark Lewengood, Alcazaar, Linda Nyberg och Alice Baah. Sen fick han in Dregen och grabbarna i Backyard Babies och Lasse Winnerbäck så då ökade konsumtionen.

the original Jonas sa...

Fast det var ju några som hamnade på 24:e plats har jag för mig.....??

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Jaha så nu ska du ta ifrån mig "det missförstådda geniet" ursäkten också...

Jag får väl ta och anmäla mig till din kurs i september då. ;)